Tuesday, August 18, 2009

Simpulan Bahasa Yang Macam Bagus Saja - Oleh Warren Buffet

Nasihat Warren Buffet tentang pengurusan kewangan. (Saya dapat dari internet dan save dalam komputer saya) Bagi mereka yang tidak mengetahui siapa itu Warren Buffet?

Warren buffet ialah orang kedua terkaya di dunia dan beliau adalah pemilik kepada syarikat pelaburan, Berkshire Hathaway. Purata % keuntungan yang diperolehi oleh syarikat beliau setiap tahun ialah sebanyak 34%. setahun Syarikat pelaburan beliau ini adalah syarikat pelaburan yang terbaik di dunia… (Itu yang saya hairan suatu ketika dulu.. macam mana syarikat pelaburan “swisscash” boleh beri keuntungan 300% setahun? Sedangkan syarikat pelaburan terbaik dunia pun hanya mampu beri 34% je.. oh!)

Berikut ialah nasihat dari Warren Buffet (setelah dialihbahasakan).

Bekerja Keras : Semua kerja keras akan membawa kepada keuntungan, tetapi jika “cakap sahaja” , akan membawa kepada kemiskinan. === NASIHAT SAYA: Kerja keras dalam politik pun boleh kasih kaya cepat juga, cuma saya saja yang macam tidak akan kaya dengan cara ini (tiada bakat)

Kemalasan : Orang yang tidur akan hanyut dibawa arus

Pendapatan : Jangan sesekali bergantung kepada hanya satu sumber pendapatan. Sekuang-kurangnya, buatlah pelaburan sebagai pendapatan kedua anda

Perbelanjaan : Jika anda membeli sesuatu yang anda tidak perlukan, kelak, anda akan menjual sesuatu yang anda perlukan.

Simpanan : Jangan menyimpan apa yang tinggal selepas berbelanja. Berbelanjalah selepas apa yang tinggal selepas menyimpan.

Pinjaman : Si peminjam akan menjadi hamba kepada si pemberi pinjaman

Perakaunan : Tiada gunanya bawa payung jika kasut anda bocor. (Original : It’s no use carrying an umbrella, if your shoes are leaking)

Audit : Hati-hati dengan perbelanjaan kecil. Kebocoran kecil boleh menyebabkan sebuah kapal yang besar boleh karam di lautan.

Pengambil Risiko : Jangan seskeali menguji kedalaman sungai menggunakan kedua-dua kaki anda.

Pelaburan : Jangan masukkan semua telur anda dalam satu bakul. (telur disini bermaksud , telur ayam kepunyaan anda yer.. bukan telur anda.. oh!)

No comments:

Post a Comment