Monday, May 25, 2009

KERJAYA INDUSTRI MINYAK DAN GAS


Offshore platform… satu nama yang agak pelik di kalangan kita, khususnya kepada bangsa kita sendiri “kimaragang”.

Selama dua tahun saya dalam bidang ini, belum banyak orang kita yang saya temui. Seingat saya baru 1 orang lah, itu pun orang kampung saya sendiri (Talantang 1 yang sudah lama hilang dari kampung (ikut keluarga pindah di KK)) iaitu Saudara Hanif… jangan kan orang kita “kimaragang”, orang sabah pun boleh di kira dengan jari. Mungkin kiraan saya salah, sebab saya baru dua tahun berkerja dalam bidang ini lagi pun saya berkerja di perairan Sarawak... tapi melalui cerita kawan-kawan lain pun (termasuk yang berada di perairan Sabah), mereka cakap sama juga, jarang sangatlah sabahan terlibat dengan industri minyak dan gas ni.

Entah kenapa, saya pun tidak tahu? Nak kata gaji kecil tidak juga. Kalau dibandingkan gaji kerja di industri-industri di darat, kadang-kadang gaji di indutri ini 2-3kali ganda besarnya (perbandingan dengan bilangan tahun pengalaman dan kelulusan sama). Kata susah sangat, tidak juga. Orang kita sama juga dengan bangsa Iban yang menepoli industri ini, mereka juga kerja di kampung-kampung, boleh pikul barang berat-berat macam sekarung padi, tapi entah kenapa mereka ramai sangat di sini.

Kadang-kadang bila sampai di pelantar, boring juga... dengan mereka bercakap bahasa sendiri masa berbincang pasal kerja, duduk ramai-ramai masa tengok TV malamnya dan lain-lainlah. Kadang-kadang terfikir juga, kalaulah orang-orang saya di sini, alangkah bagusnya.

Bila saya fikri-fikir, mungkin kah orang-orang kita tidak tahu macam mana menuju ke arah ini (masuk dalam industri minyak dan gas). Dan sememangnya macam betul lah. Tanya saja anak-anak muda kita, jarang mungkin yang tahu. Jadi sini saya bagi guide sikit-sikitlah, yang paling asas orang panggil, sebagai panduan semua.

  1. Mesti ada kemahiran teknikal – scaffolding, rigger, mekanik, elektrik, inspector, offshore medic(antara yang mahal gaji ni 350-800 sehari kadarnya) dll. Jadi lulusan macam politeknik, ILP dan ABM lah yang sesuai.
  2. Sanggup kerja dalam syarikat kontraktor dulu, kalau asyik tunggu terus dapat kerja dengan Shell, Petronas, Exxon-mobil dll, susahlah sikit. Persaingan sengit sangat dan keputusan diploma dan degree kena tinggi (min CGPA 3.00 – itu pun kadang-kadang tidak lepas)
  3. Sanggup kerja 1 bulan di laut dan 2 minggu offday (rotation). Kalau kami lain lah 2minggu atau ada yang ikut projek baru turun, sebab kami kira Bos kepada kontraktor ini (walau sebenarnya kuli je dalam syarikat).
  4. Betul-betul kena ikut peraturan yang kadang-kadang macam membosankan, terutama masa di pelantar seperti bila turun dan naik tangga kena pegang itu pemagang tangga, merokok tempat di khaskan, tidak boleh memancing walau bikin geram juga tengok itu ikan besar-besar limpas-limpas di bawah plantar dll.

Itu jelah apa yang saya boleh bagi, ohya, senarai kontaktor yang buat kerja untuk syarikat industri minyak dan gas adalah seperti di bawah. Tapi ini yang saya tahu sebab mereka kerja dengan kami di sini Shell.

  1. Dayang Enterprise
  2. Petra Resources
  3. Sarku
  4. Wehaya

Oklah, itu saja saya boleh share kali ini. Ada masa saya cerita lagi, mana tahu ada juga hasinya. Sedikit gambar di pelantar untuk kita tengok-tengok.


5 comments:

  1. ok suda ni tompinai, cuma bagi ceria sedikit tanam2 bunga ka d blog kau....

    ReplyDelete
  2. topinai macam mana mau aply cara keja sana? cerita sikit pengalaman.. bah add jak pesbuk "Rompon Tambunan" kio

    ReplyDelete
  3. talantang haruslah mencontohi tompinai kita ni......harap2 masyarakat talantang akan banyak yg akan menyusuri seperti tompinai kita ni...maju la kg ku TALANTANG....

    ReplyDelete
  4. ya saya mau tau macam mana bah mau apply ?

    ReplyDelete
  5. Mcm mana mo apply....prlu sijil ke...

    ReplyDelete